Naar de markt in Chiusi....

3 juni 2025 - Passignano sul Trasimeno, Italië

.... of eigenlijk niet.

Na de koffie gingen we vanmorgen naar Chiusi waar volgens de informatie van de camping markt zou zijn. En die was er, we waren zo onder de indruk van de 3 marktkraampjes die we na veel pijn en moeite hebben kunnen vinden dat we spontaan vergeten zijn deze op de foto te zetten. Maar niet getreurd, er was genoeg te fotograferen in het onverwacht leuke stadje.

Chiusi is een kleine stad in Toscane van ruim 8000 inwoners en was oorspronkelijk een Etruskische stad. De stad is strategisch gelegen op een heuvel ten westen van de rivier Chiana. Hoewel de grootte het misschien niet doet vermoeden was Chiusi een belangrijke drager van de Etruskische politiek en cultuur. Het is vooral bekend door de verzameling Etruskische kunstvoorwerpen en urnen in het Museo Nazionale Etrusco. Daarnaast telt het talrijke kerken die artistieke waarde hebben, zoals de kathedraal San Secondiano.

We lopen een tijdje rond en maken dus de nodige foto's, zie hier.

We beginnen bij de toeganspoort.

20250603_111455

En dan de vele straatjes, pleinen en gebouwen.

20250603_11321120250603_11353520250603_11514520250603_11285820250603_11395320250603_114540

Er staan opvallend veel kerken, of wat daar voor door moet gaan en ze zijn vrij toegangkelijk. Ik ben er niet op gekleed dus maak ik vanuit de deuropening naar binnen een paar foto's van de diverse kerken.

20250603_11341620250603_11473020250603_115524

We maken onze tocht door het stadje verder af.

20250603_11485820250603_12002620250603_115444

En ook hier gaan mensen dood. Dat lees je dan niet in de krant, maar kan je lezen op de diverse borden door het stadje waar dat dan is opgeplakt met een overlijdensbericht.

20250603_115339

We komen alweer aan het einde van het stadje en via de poort waar we zijn binnengekomen, moeten we er ook weer uit.

20250603_120207

We kijken nog een keer achterom, even in de tuin van het huisje naast de poort en een stukje buitenkant stadsmuur.

20250603_12030620250603_120503

Een paar uur later zijn we weer op de camping waar we de middag doorbrengen met lezen, ik ben alweer in mijn 2e boek begonnen, en zwemmen.

Oja, nog wel leuk om te vertellen. We staan onder en soort van dennebomen, minder leuk is dat deze af en toe een druppel hars lekken.... maar ze laten ook een soort van groene pitten vallen. Dat gebeurt dan vooral 's nachts en geeft serieus veel lawaai op je caravandak en schrik je je geregeld helemaal een rotje....

20250603_081037

Dit is hem dan, zo'n boosdoener. Ongeveer 2 centimeter lang en op het dikste stuk ongeveer 1 centimeter breed.

Dat was het weer voor vandaag, tijd voor de 2e bak koffie en tot morgen.

Foto’s