Grijs en grauw.....

1 juli 2023 - Leusden, Nederland

Het is 06:30 uur wanneer de wekker afloopt. Of eigenlijk mijn telefoon een weksignaal laat horen.

We hadden in de nacht al gehoord dat het licht regende. Wanneer we dan wakker zijn is het buiten grijs en grauw. Het gaat ook nog regenen dus buiten ontbijten zit er niet in. Gelukkig had ik gisteravond alles al ingepakt wat buiten stond, alleen de tafel niet. Die kan wel tegen een paar druppels water.

Dus doekje er over en samen met de stoelen opgeborgen in de caravan.

A fin, we ontbijten in de caravan, maken broodjes voor onderweg en we rijden eerder weg dan verwacht. Om 07:30 uur rijden we de camping al af. Een record tijd.....

20230701_072431

Wat een ongezellig grijs en grauw weer hebben we onderweg met de nodige regen. Ondanks dat schieten we goed op.

IMG-20230701-WA0003

Onderweg stoppen we een keer voor een bak koffie en rijden snel weer door. Zulk gezellig lekker weer is het niet om even te pauzeren op een parkeerplaats langs de snelweg.

Maar de (snel)wegen in België.... wat een gatenkaas.... De combinatie schut en schommelt soms zo hevig voor je gevoel, dat je bang bent dat wanneer je een kastje in de caravan opentrekt alles meteen op je afkomt.

Dat blijkt gelukkig allemaal mee te vallen achteraf.

Zo'n 10 kilometer voor de grens richting Breda gaat het mis, file..... We staan stil, rijden langzaam, staan weer stil, en zo nog door.... Volgens de navigatie hebben we 20 minuten vertraging als gevolg van een ongeval. En daar was geen woord van gelogen.... Vlak voor de grens naar Nederland waren ze net klaar met het bergen van diverse auto's.

We passeren de grens en rijden Nederland in. Lieve hemel wat is het druk, en dat voor de zaterdag.... Het gaat ook niet hard, zo'n 90 a 100 kilometer per uur. Op sommige plekken nog langzamer. In tegenovergestelde richting staat op 2 plekken een file.... hoe dan... op zaterdag.... We horen de verkeersinformatie op de Nederlandse radio. Alleen de files met een bijzondere oorzaak wordt genoemd.... Kun je nagaan, business as usual....

Ik kan maar 2 conclusies trekken vergeleken met België en Frankrijk. Nederland zit vol en er is te weinig asfalt!.

We pakken nog een parkeerplaats onder Utrecht nadat we eerder een parkeerplaats hebben moeten doorrijden omdat deze vol staat met vrachtwagens. Dat is in Nederland echt dramatisch slecht geregeld voor vrachtwagens.

We hebben nog steeds zin in koffie.

Eenmaal een parkeerplek gevonden tussen de vrachtwagens worden we in het weet ik veel oostblok of scandinavisch er op aangesproken dat we in de weg staan voor een collega. De betreffende chauffeur die ons aanpreekt had blijkbaar zijn collega aan de telefoon en zou een plekje voor hem vrijhouden.

Ik zeg hem in het Engels: 5 minuten dan zijn we weer weg. Dat was okee. Nog voordat wij onze koffie op hebben staat de bewuste collega al met de neus van zijn vrachtwagencombinatie in ons parkeervak achter de caravan.

We gaan weer verder en eten een boterham onderweg. Tenslotte zijn we nog met vakantie en willen we dat gevoel zo lang mogelijk vasthouden al zijn we bijna thuis.....

En dan.... en dan rijden we het mooie Leusden in.... Lieve hemel, wanneer hebben ze hier het openbaar groen voor het laatst onderhouden.... Het gras groeit zelfs in de regengoot langs de wegen..... Dat doen ze in België of Frankrijk dan wel weer goed.

Thuis aangekomen kunnen we de caravan niet op z'n plekkie kwijt helaas, maar er is nog ruimte op de parkeerplaats.

20230701_122342

Vandaag zijn we inclusief koffiestops 4,5 uur onderweg geweest over 330 kilometer.

Deze vakantie in Frankrijk en Begië sluiten we af met in totaal 810 foto's en 4442 kilometer op de teller in 3 weken tijd.

Bedankt voor jullie leuke reacties op onze blogs.

Tot volgend jaar!.

1. Mirel:
    1 juli 2023
    Leuk verhaal 😂 en fijn om weer in regenachtig Nederland te zijn, je voelt je zo weer thuis ( veel te snel)😀
  2. Theo:
    2 juli 2023
    Welkom thuis! Wat een domper dan om zo in Nederland te komen. Zolang als ik me kan herinneren (en dat gaat terug tot m'n kindertijd) kwamen we altijd met regen thuis. Maar jullie kunnen terugkijken op een geweldig afwisselende vakantie! Ik heb genoten van je verhalen en foto's. Wij moeten morgen nog een stukje vanuit Zuid-Duitsland. Dan is de parkeerplaats weer vol😉
  3. Pa/Ma:
    2 juli 2023
    Al je verslagen met belangstelling gelezen, iets om te bundelen in een reisverhaal?