We hebben er 'Tabac' van.....

30 juni 2023 - Bertrix, België

De laatste echte vakantiedag vandaag. We hebben uitgeslapen, ontbeten, koffie gedronken en willen er nog even op uit.

Zo gezegd, zo gedaan. Petra maakt wat te eten klaar en om 11:00 uur rijden we camping af. Eerder hadden we al bordjes gezien met 'Route du Tabac' en die willlen we nu eigenlijk wel gaan rijden.

Deze route, zo leren we, is om de laatste getuigen van de tabaksbouw die hier heeft plaatsgevonden in herinnering te houden.

Wanneer we de route gereden hebben blijkt op ons startpunt, dat was meer geluk dan wijsheid, nog een route met dezelfde naam een andere richting op te gaan. Wanneer ik dit nazoek op het WWW blijken er inderdaad 2 routes te zijn, namelijk:

Route 1: Alle-Vresse-Bohan (60 km)

Deze lus leid je naar de dorpen Alle-sur-Semois, Vresse-sur-Semois, Membre, Bohan, Sugny en Laforêt.

Route 2: Alle-Dohan-Bouillon (70 km)

Deze leid je onder andere door Alle-sur-Semois, Rochehaut, Ucimont, Bouillon, Frahan en Poupehan.

Voor de liefhebbers mocht je een keer deze kant opgaan dan kan je hier een PDF en GPX bestand dowloaden. Hadden we dat eerder geweten....

A fin, we rijden prachtige weggetjes en komen door mooie plaatsjes. Niet overal is het fotogeniek, omdat het vooral ook heel toeristisch is. Veel Gités, Hotels, barretjes en nog veel meer voor toeristen bestemde winkeltjes.....

In Vresse-sur- Semois, alles lijkt hier wel zo te heten, komen we dit bijzondere werkje tegen. In Vresse zelf heeft nooit een trein gereden, getuige dit hele verhaal. De inwoners van Vresse besloten om in het kader van 150 jaar België de locomotief na te bouwen als praalwagen in 1980. Maandenlang werkte vele inwoners van het dorp samen aan het project. Dankzij het chassis en de motor van een oude camionette (bestelwagen), geschonken door de plaatselijke garagist, kon het gevaarte ook echt rijden. De locomotief kreeg een vaste plaats in het centrum van Vresse, in een speciaal hiervoor voorzien gebouwtje.

IMG_0844

20230630_120718

20230630_120523

We gaan weer verder. Na bijna een bordje gemist te hebben, we weten inmiddels dat je heel goed moet opletten waar ze staan, komen we op een soort van landweg. Mooi geasfalteerd maar niet te breed. Hier komen we dit mooie kerkje tegen. Goed onderhouden en inclusief de lokatie mooi om op de foto te zetten.

IMG_0850

Inmiddels zijn we alweer een mooi tijdje aan het rondrijden. Ik kijk op de navigatie even hoever we van de camping afzitten. Kortste route zonder snelwegen, die optie staat niet aan zodat je dan over de leukste weggetjes komt, 3 kwartier rijden.

We zetten koers naar de camping waar we aankomen om 15:30 uur na eerst de auto voor de thuisreis morgen, nog afgetankt te hebben.

Vandaag eten we Belgisch, of is het eigenlijk Nederlands..... Vlaamse friet met mayonaise en een kroket. Dat hadden we de hele vakantie nog niet gegeten.... en ook niet gemist... haha....

20230630_173704

Bijna alles is ingepakt, we zijn klaar voor de terugreis morgen.

Morgen nog 1 keer een blog en dan is het klaar deze vakantie.

1. Theo:
    30 juni 2023
    Mooi slot Nico en een prachtig gebied om in rond te rijden! Goede reis terug morgen, wij gaan het morgen ook proberen. Het was een genoegen om jullie verhalen te lezen en mee te mogen maken. Tot ziens in Leusden!
  2. Mirel:
    30 juni 2023
    Was super leuk alle verhalen te lezen, net of jezelf een beetje op vakantie bent😀 5aug praten we er verder over onder t genot van een wijntje 😀
  3. Nico:
    Dat gaan we zeker doen Mirel 🥂
  4. Piet en beb.:
    30 juni 2023
    We hebben genoten van je mooie fotos en reisverslagen van jullie vakantie.