Route du Maquis

27 juni 2023 - Bertrix, België

Wat hebben we geslapen. Behalve dat we moe waren van de autorit en een plaknacht in Frankrijk, was de temperatuur gezakt naar 7,1 graden waardoor we totaal geen moeite hadden met slapen. Zelfs ik heb kunnen uitslapen tot wel 08:00 uur......

A fin, we hebben vandaag een tour op het programma staan. Petra maakt broodjes voor onderweg en na de koffie gaan we op pad.

We gaan naar Rochehaut. Een mooi dorpje met verschillende uitzichtpunten.

20230627_105721

20230627_105744

Het mooiste uitzicht is wel op een meander van de Semois.

IMG_0796

We hebben in het dorpje een bordje gespot met 'Route du Maquis'. We besluiten deze route te gaan rijden al komen we er gaandeweg achter; dat A de bewegwijzering typisch Belgisch is; niet duidelijk, B er blijkbaar bordjes weg zijn en C deze deels door Frankrijk lijkt te gaan. Op goed geluk pakken we de route soms toch weer op.

Deze bewegwijzerde route gaat over ongeveer 170 km door de gemeenten Bièvre, Gedinne en Vresse-sur-Semois, waar overblijfselen en herdenkingsmonumenten te ontdekken zijn die getuigen van een moeilijk verleden. We rijden hier slechts een deel van.

Overigens is het hier een prachtig mooi motorrijgebied met veel en mooi bochtenwerk en klimmetjes en afdalingen. Zo is er een uitgebreide 'Route du Maquis' die langer is dan het origineel voor motorrijders. (maar die kan je dus ook doen met de auto)

En zo doen we dan ook van de Maginot Line - Maison Forte (MF10) Saint Menges aan. Een gedenkwaardige plek uit de 2e wereldoorlog.

20230627_113849

IMG_0798

Een onderdeel van de Route de Maquis is, wanneer hij open is in verband met de winterperiode en het jachtseizoen, Tour de Millénaire.

Hier staat de Millenniumtoren, of ook wel Toren van Gedinne. Deze domineert het plateau van Croix Scaille, een dicht bebost gebied van 9000 hectare dat met zijn hoogte van 505 meter, het hoogste punt is van de provincie Namen. Uiteraard moest ik hier omhoog.

20230627_123533

IMG_0811IMG_0812IMG_0813IMG_0814

We vervolgen onze weg en komen langs een bord met bisons. Althans een verwijzing naar een range en parkeerplaats. Ik besluit te draaien, mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik wil meer zien. Via een zeer slechte keien- grindweg komen we bij een bisonweide en een soort van indianen dorp. Het blijkt dat we bij een soort van Bison Ranche zijn aangekomen waar allerlei aktiviteiten worden georganiseerd.

20230627_143151IMG_0816IMG_0822IMG_0823

Omdat hier verder geen cowboy- of indianen activiteiten plaatsvinden rijden we weer verder en doen we Le Tombeau du Géant, oftewel 'het graf van de reus' in Botassart aan.

IMG_0824

Hier uitgekeken vervolgen we onze weg richting Bouillon. Hier moet een mooi kasteel te zien en bezoeken zijn. Tijdens het aanrijden spotten we het kasteel al.

20230627_153630

Bij het binnenrijden van Bouillon komt één en ander Petra en mij bekend voor. We zijn hier ooit eerder geweest. We schieten snel een paar foto's omdat het al laat begint te worden en we toch ook weer richting camping moeten. Misschien komen we hier deze vakantie nog eens terug.....

IMG_0828

IMG_0826

Het is mooi geweest voor vandaag na weer de nodig kilometers door deze zeer mooie omgeving gemaakt te hebben.

Morgen weer een nieuwe dag met een nieuw verslag.

1. Piet en beb.:
    27 juni 2023
    Je hebt een mooie rit gemaakt en een leuk verslag hiervan.bep en piet
  2. Theo:
    27 juni 2023
    Zo dicht bij huis eigenlijk en dan zo mooi! Gelukkig met lagere temperaturen, dan doe je ook meer! En ze hebben er heeeel lekkere bierkes🍻