Hitteplan....
19 juni 2026 - Ruoms, Frankrijk
Vandaag op een rustige manier vanzelf wakker kunnen worden rond 07:30 uur na een warme nacht. De overbuurbaby heeft het ook zo lang kunnen rekken om niet eerder in de alarmfase te geraken.
Het hitteplan is afgekondigd. En hoewel ze hier in de Ardèche best wel wat gewend zijn is dat toch een dingetje. Het is ook heet, vandaag 34,8 graden in de schaduw en het wordt nog heter volgens de voorspellingen. Volgendeweek staan er een paar dagen met 41 graden in de voorspelling van de weerapp.
Vanmorgen is er markt in Ruoms en daar gaan we heen. Eerst een bak koffie en dan direct op pad. Ruoms ligt dicht bij de camping dus we zijn er zo. Gelukkig kunnen we nog een parkeerplaatsje vinden dicht bij het centrum. Als we alles gezien hebben wordt er zelfs op de doorgaande weg geparkeerd ondanks de vele parkeerplaatsen, die staan dus vol. Op het plein is het kraampje aan kraampje en inmiddels zo druk dat daar geen fatsoenlijke foto's zijn te maken.
In Ruoms zijn er 3 markten: de markt van vrijdagmorgen, daar zijn we vandaag dus geweest, de nachtmarkt van woensdagavond, en de biologische markt op zondagmorgen (zomers).
Maar behalve dat de markt door iedereen bezocht wordt is Ruoms ook een mooi stadje met een compact historisch centrum. Omdat we vroeg zijn biedt dat de mogelijkheid mooie foto's te maken zonder toeristen.
Waar is de trap gebleven.... en nog een paar leuke foto's.
Er is veel moois te zien....
Als we alles gezien hebben gaan we weer naar de camping. Tijd voor de lunch en er moet een wasje gedaan worden.
We blijven de middag niet op de camping, te warm. We hadden al gezien dat door Ruoms heen het aan de andere kant van de stad mooi is.
Op één enkel plekje steekt een balkon uit. Zie de blauwe parasols..... We maken ook hier nog even een selfie.
Op de kaart heb ik een paar punten gezien waar ik heen wil. We gaan naar de gemeente Chandolas waar we weer een fantastische natuurgebied zien.
En zo komen we in bij de Terre de Dolmens. Je kan dit vergelijken met in Nederland de hunebedden.
Het is beschermd gebied dus je kan er niet bijkomen. Wel is er een platform vanwaar je foto's kunt maken.
Uiteindelijk lijkt het allemaal op elkaar en rijden we weer verder, met een ommetje naar de camping. Ondeweg maakt Petra uit de auto nog wat foto's.
Eenmaal weer op de caping drinken we snel wat en zoeken we het zwembad maar weer eens op. Het water is niet meer zo koud als dat het was.....
Bij het avondeten nemen we een glas lekkere rose. Daar waren we wel aan toe..... ;)
Dat was het weer voor vandaag.
Tot blogs.....





































Mooie foto's.