Tourtje maken

21 juni 2023 - Aubigny-sur-Nère, Frankrijk

Vandaag staat op het programma het maken van een tour; La Route Jacques Coeur

Na en goede nachtrust ondanks de warmte, het ontbijt en een wasje draaien, stappen we om 10:30 uur in de auto om een route te gaan rijden uit het eerder genoemde boekje Toeristische routes in Frankrijk.

20230612_205447

De route Jacques Coeur is 190 kilometer lang en loopt van noord-zuid door de provincie Berry. Jacques Coeur was een rijke handelaar wiens devies was: 'voor dapperen is niets onmogelijk'. Alle kastelen op deze route zijn allemaal door Jacques bewoond geweest.

We doen alle plaatsen aan en/of rijden er doorheen. Jammer genoeg is het zo, dat je buiten de kastelen je auto moet parkeren en eerst toegang mag betalen om de kasteeltuinen en kastelen te bezoeken. En ook in Frankrijk heeft de inflatie toegeslagen. De toegangsprijzen zijn niet mis en we besluiten dan ook hier niet in mee te gaan. Gevolg is dat er weinig mooie kasten op de foto gezet worden.

Het eerste kasteel welke we aandoen is Château de la Bussière.

20230621_111216

Hier gaan we even de auto uit voor een foto. Inmiddels is het ook al een dikke 28 graden buiten.....

We rijden door de prachtige stad Gien. Gien is een stad aan de rivier de Loire in Frankrijk in het departement Loiret. Wanneer we de rivier zijn overgestoken, maken we nog even een foto. De stad zelf hebben we niet bezocht, geen parkeerplaatsen, te druk en te warm.

20230621_113816

We vervolgen onze weg en rijden door mooie landschappen, dorpjes en over niet alledaagse wegen. Mijn navigatie wil nog wel eens afwijken van een normale weg waardoor we op landweggetjes terecht komen. Okee, ze zijn geasfalteerd maar daar houdt het dan ook wel mee op. Hou er wel van.....

We rijden verder en verder.... eindelijk komen we dichter bij een kasteel. Maar voor aan de weg staat een bord dat je alleen op afspraak welkom bent. Er worden rondleidingen, feesten en partijen gehouden. Wij zijn aangekomen bij kasteel La Verrerie. Dit kasteel is tussen 1495 en 1500 in opdracht van Bêrault Stuart de Darnley gebouwd door schotse boogschutters.

We parkeren voor aan de weg en ik loop er gewoon maar naar toe. Word ik weggestuurd, geen probleem. Ik heb dan toch al wat foto's geschoten hoop ik.

Maar ik word niet weggestuurd en zo toch een paar mooie foto's kunnen nemen.

We reizen nog even verder tot we bij het laatste punt van de route komen. We maken geen foto's meer, simpelweg omdat er van de 'buitenkant' niets te zien is.

Inmiddels is het zwaar bewolkt geworden en broeierig warm. Hoever zitten we nog van de camping eigenlijk..... Oeps, 1 uur en bijna 3 kwartier. We gaan terug, bang dat de was aan de lijn misschien niet meer droog zou zijn gebleven. Het is dreigend donker in de lucht.....

We komen op de camping, het is nog droog. Snel de was naar binnen en dan, dan gaat het toch regenen zoals verwacht.

De campingbaas komt ook nog even langs en vertelt ons dat het de hele nacht gaat regenen maar het morgen hopelijk weer droog is. Dat zien we morgen dan wel weer.....