Aubigny-sur-Nère - Blancafort - Ousson-sur-Loire

23 juni 2023 - Aubigny-sur-Nère, Frankrijk

We hebben lekker geslapen. Het was goed afgekoeld buiten naar 12 graden. Zelfs in de caravan was het dus zeer aangenaam om  te slapen.

Vandaag maken we een paar uitstapjes; te beginnen in onze campingplaats Aubigny-sur-Nère. Een zeer fotogeniek plaatsje met een rijke geschiedenis.

Het plaatsje Aubigny-sur-Nère kent een rijke geschiedenis die teruggaat tot aan de hoogtijdagen van het Romeinse Rijk. Destijds stond dit plaatsje bekend onder de naam Albinacum. Deze naam is later verbasterd in Aubigny. Door de eeuwen heen groeide dit plaatsje uit tot een van de belangrijkste plaatsjes in de voormalige provincie Berry. Er werden verschillende vestingwerken gebouwd en niet veel later kreeg het plaatsje ook een eigen kasteel. In het jaar 1423 werd Aubigny-sur-Nère door de Franse koning Karel VII geschonken aan de Schotse legeraanvoerder John Stuart. Onder leiding van John Stuart vochten de Schotten samen met de Fransen tegen de Engelsen. Nadat de plaats in 1512 grotendeels werd verwoest door een grote brand, besloot Stuart de plaats weer op te bouwen in een typische Schotse vakwerkstijl. Ook liet hij een nieuw kasteel bouwen.

In de maand juli zijn in Aubigny-sur-Nère Frans-Schotse feesten waar de twee culturen centraal staan. Er zijn gekostumeerde optochten op het ritme van doedelzakmuziek, en vele andere activiteiten!

20230623_113718IMG_0705IMG_0725IMG_0747IMG_0754IMG_0708

20230623_113430

Het zijn echt teveel foto's om hier te delen. Dus dan maar een paar algemene leuke plaatjes.

Het gehucht welke we hierna aandoen is Blancafort. Hier hebben ze een mooi kasteel oftewel Château de Blancafort waar je dus niet bij kan komen zonder je portemonnee te trekken. In het dorpje staat een bijzonder kerkje.

20230623_143550

We gaan weer verder en rijden langs de Loire op. De Loire is met een lengte van 1012 km de langste rivier van Frankrijk. De rivier stroomt onder andere door de plaatsen Nantes en Orléans. Het is hier werkelijk prachtig en er zijn talloze kleine dorpjes of gehuchtjes waar we doorheen komen. Eigenlijk lijken ze allemaal op elkaar, dat dan weer wel...

Ik probeer langs de Loire te rijden en dat lukt al lijkt het erop dat we op een fietspad rijden. Gelukkig blijkt dat niet zo te zijn, er rijdt nog een auto. Deze heeft een Frans kenteken dus dan zal het wel goed zijn.

We komen op een mooi plekje waar ik ruimte heb om de auto te parkeren voor enkele foto's.

20230623_151139

IMG_0755

In het verleden is de Loire veelvuldig overstroomd. De oudst bekende overstroming in de geschreven geschiedenis vond plaats in 580 en werd beschreven door Gregorius van Tours. Er waren opnieuw grote overstromingen in 1414, 1428, 1567, 1570, 1586, 1608, 1628, 1641, 1707, 1710, 1712, 1789 en 1790. In oktober 1846 bereikte de Loire in Unieux een peil dat 14,1 meter hoger was dan het normale lage peil van de rivier. In die eeuw waren er nog zware overstromingen in mei-juni 1856 en september 1866. Er waren nieuwe overstromingen in 1907, 1910, 1933, 1943, 1976 en 1980. Ook in de 21e eeuw waren er nog overstromingen in 2002, 2003 en 2008

IMG_0756

Dit was onze laatste stop voor een foto. Het is 28 graden en we gaan naar de camping.

Wordt vervolgd......

1. Theo:
    23 juni 2023
    Mooi daar! Als de overstromingen nu maar even wegblijven... 🫣
  2. Mirel:
    24 juni 2023
    Blijven jullie voor de feesten in juli? Doedelzak muziek 😳Rob zijn favo😂
  3. Nico:
    24 juni 2023
    🤣 @Mirel, had ik maar zo lang vakantie. Waren we zeker gebleven voor het doedelzakken feest....🤭