Rondje Lago Maggiore

27 juni 2024 - Baveno, Italië

We worden met het zonnetje wakker en het belooft een mooie en warme dag te worden. Vandaag zouden we een rondje rondom het meer doen waarbij we dus 2x de grens passeren met Zwitserland.

20240627_141506

Na het smeren van broodjes voor onderweg gaan we rond de klok van 09:30 uur op weg. Het is dan al warm....

Omdat we met de klok meerijden kennen we het stuk tot Locarno omdat we via Lugarno met de caravan zijn afgezakt naar Feriolo, gemeente Baveno waar onze camping zich bevindt. Overigens raad ik deze route met de caravan af. Het zit vol met bochten, meestal onoverzichtelijk en op heel veel plaatsen is het zo smal, dat je wanneer je een vrachtwagen tegenkomt serieus moet opletten geen schade te rijden. Op sommige plekken kun je elkaar niet passeren.

20240627_102203

Dat is ook 1 van de redenen dat ik nog geen meter op de fiets heb gezeten ondanks dat ik hem wel bij me heb. Het inhalen van fietsers is een uitdaging vanwege de smalle en onoverzichtelijke wegen vaak, slecht wegdek, heel veel verdiepte putdeksels en serieus voorbijrazende (vracht)auto's. Mij geeft dat geen fijn gevoel de weg op te gaan.....

Onderweg schiet Petra alvast nog weer wat foto's, maar waar het ons vooral om is te doen is, zeg maar, de overkant van het meer waar we nog niet geweest zijn.

20240627_09532220240627_10084420240627_101912

En zo rijden we Zwitserland in....

20240627_102856

Bij Muralto, of eigenlijk Locarno, gaan we door een enorme lange bochtige tunnel en komen we bij Minusio weer boven de grond. Hier houden we zoveel mogelijk rechts aan, strak langs het meer. En hier gaan we door een totaal andere natuurgebied, grappig wat zo'n meer voor een scheiding legt, richting Luino, Laveno, Angera onderlangs het meer weer omhoog richting. Arona.

Onderweg schieten we wat foto's van de plaatsjes waar we doorheen rijden en foto's vanaf de weinige parkeermogelijkheden die er zijn van de overkant en zo mogelijk de plaatsjes die we hebben bezocht.

20240627_10535820240627_110324

20240627_110609IMG_0975

20240627_112827IMG_0978IMG_0974

Op het water word hard gevaren zoals ook deze speedboot die de vaart er goed in heeft.....

IMG_0977IMG_0980

Rocca di Angera hebben we alleen van een afstand gezien en op de foto kunnen zetten. Pas achteraf kwam ik er achter dat we hier eigenlijk naar toe hadden gemoeten. Of we een parkeerplaats hadden kunnen vinden was nog te bezien, het is enorm toeristisch en de commerciele parkeerplaatsen die we gezien hebben zaten zo'n beetje vol.

20240627_130229

We koersen verder en houden bij Sesto Calende rechts aan richting Arona.

20240627_133011

Vervolgens gaan we via Stresa weer op Baveno aan en na 4,5 uur onderweg geweest te zijn kwamen we rond 14:00 uur weer aan in Feriolo op de camping.

Het is volgens de (digitale)buitenthermometer die in de schaduw hangt 32,4 graden. Zeg maar gerust warm.... we klagen niet....

En morgen... morgen moeten we boodschappen doen en weer een keer de was. En verder, dat zien we morgen wel weer.

1. Theo:
    27 juni 2024
    Wat een leuke tocht rond het Lago Maggiore! Inderdaad, fietsen is buiten Nederland eigenlijk geen doen, hoewel het langzaam aan het veranderen is, door de toename van e-bikes.
  2. Rob en Jacoline:
    27 juni 2024
    Mooi weer en een mooie route. We hebben een berg tijd terug op Camping Isolino gestaan bij Baveno (was nog in het vouwwagen tijdperk). Weet niet of die camping nog bestaat maar je zit er vlakbij. In Baveno zat een geweldige Pizzeria. In een kkein centrum boven aan de roltrap. Weet niet of die er nog is maar de Pizza's waren daar echt super...
  3. Nico:
    27 juni 2024
    Wat leuk. Baveno zelf zijn we nog niet in geweest. Feriolo, in de gemeente Baveno, zelf waar de camping in ligt wel. Op de camping zit een fantastisch goede pizzaria waar ook de locals komen. We hebben daar goede ervaring mee opgedaan 🍕🍺
  4. Mirel:
    27 juni 2024
    Mooie fotoreportage 📷en Konden jullie de camping nog zien vanaf de overkant? En zijn er ook strandjes? Wel heerlijk weer😀lijkt Nederland wel😀😎☀️
  5. Nico:
    27 juni 2024
    Er zijn heel veel strandjes, dat zeker. We konden de camping op een gegeven moment idd zien liggen.

Wel fijn hè, even een beetje zomers ☀️😎
  6. Bep:
    28 juni 2024
    Wat een mooie reis hebben jullie gemaak.en wat een mooie foto's,

Jouw reactie